четвъртък, 23 май 2013 г.

Разтворимото кафе с 53,7% пазарен дял

Според данните на „Нилсен България” изразена сезонност при продажбите на кафе няма, но се забелязва спад в обемите, докато продажбите в стойност нарастват. През последната година спадът в обем, сравнено с предходния период, е незначителен (април 2011 – март 2012 г./април 2012 – март 2013 г.). В стойност обаче кафето отново бележи ръст. Този ръст се дължи основно на продължаващото увеличение на цените.
Супермаркетите представляват най-важният канал за продажби на кафе (39,2%), като техният принос значително нараства (+3,4 пункта) през последната година за сметка на малките и средни хранителни магазини (–3,1 пункта). Предпочитанията на българина, когато пазарува кафе за дома, не се променят значително през последната година. 53,7% пазарен дял се падат на разтворимото кафе. Лек спад се наблюдава при мляното кафе, докато кафето на зърна поддържа твърдо нисък пазарен дял от 2,7%.
Разтворимото кафе с добавен вкус и съставки е по-предпочитано от само разтворимото кафе. Овкусеното кафе заема 61% от пазара, докато чистото разтворимо кафе е с 38,7% пазарен дял. Чистото разтворимо кафе обаче бележи известен ръст в стойност през 2012–2013 г. основно заради повишението на цените в този сегмент. Кафето в стъклени бурканчета бележи ръст в стойност (+1 пункта) през последната година. Капсулите заемат все още съвсем незначителен пазарен дял (0,3%), но нарастват, а кафето в метални кутийки губи пазарен дял. Намаляват продажбите в стойност на най-големите разфасовки (>500 г). Значителен спад се наблюдава и при опаковките от 100 г. Всички останали размери опаковки са с увеличен пазарен дял.
Безкофеиновото кафе продължава да държи незначителен дял от пазара на кафе с 1,7% (април 2012 – март 2013 г.). За разлика от кафето, продавано за консумация у дома, кафето на зърна е основният двигател на категорията в заведенията. Разтворимото кафе за този канал представлява едва 19,2% от продажбите. На мляното кафе се падат 7,9% от продажбите, като почти половината от тях се дължат на капсулите.
Мария Бояджиева „Нилсен България”

Няма коментари:

Публикуване на коментар